اخبار و دانستنی

  • ۰
  • ۰

نمای کامپوزیت ساختمان از جنس ورق آلومینیمی است که به شکل پنل های مشخصی با ابعادی که توسط معمار طراحی می‌شود، بر روی دیوار بیرونی ساختمان قرار داده می‌شود که اصطلاحاً به این نماها از نظر تخصصی نمای کامپوزیتی گفته می‌شود. معماران و سازندگان برای ایجاد نما در ساختمان‌ها از مصالح گوناگونی همچون آجر، سنگ، سیمان و مواد گوناگون دیگر استفاده می‌کنند. یکی از نماهایی که در ساختمان سازی امروزی به‌فراوانی از آن استفاده می‌شود، نمای آلومینیومی یا کامپوزیت نما است.

نمای کامپوزیت آلومینیومی ساختمان‌ها برای اولین‌ بار در کشور آلمان تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت، اما در آن زمان به‌خاطر کیفیت پایین و ایجاد محدودیت در طراحی و اجرای نما مورد استفاده زیادی قرار نگرفت و با گذشت مدتی و پیشرفت تکنولوژی در معماری، نمای کامپوزیت آلومینیومی مورد استفاده و استقبال فراوانی واقع شد.

طراحی ورق کامپوزیت آلومینیومی از سه‌ لایه ساخته‌ شده است که این لایه‌ها هر کدام شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و پلی استر هستند که ضخامت این‌ها هر کدام سه تا پنج میلی‌متر است. لایه خارجی نمای کامپوزیتی از یک‌ لایه پوشش آستراپوکسی رزین و همین‌طور یک لایه PVDF برای تثبیت رنگ ایجاد شده است. ورق کامپوزیت آلومینیومی دارای تنوع بالایی است که این تنوع با توجه به نوع آلیاژ آلومینیومی ورقه‌ها، ضخامت ورقه، نوع رنگ به‌کار رفته در پوسته بیرونی و همین‌طور نوع مواد به‌کار رفته در لایه میانی تعیین می‌شود. درآخر لازم است بدانیم که هر کدام از این ورقه‌های کامپوزیتی، کیفیت و کاربرد خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با نمای ترمال بریک

نماهای کامپوزیت آلومینیومی چگونه نصب می‌شوند؟

روش H و روش L از جمله روش‌هایی است که در نصب آلومینیوم کامپوزیت مورد استفاده واقع می‌شود. این روش‌ها به‌عنوان بهترین روش برای نصب کامپوزیت آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیاری از نصاب‌های نماهای ساختمان‌ها، از این روش‌ها برای نمای کامپوزیت ساختمان استفاده می‌کنند.

از آنجایی‌که نمای کامپوزیت آلومینیومی بسیار سبک است، باید به‌دقت و با بهترین روش ممکن نصب شود تا دوام و استحکام بیشتری را نیز داشته باشد. برای نصب این نما از روش‌های H و L استفاده می‌شود که این روش‌ها در نمای H و L در نصب نمای آلومینیومی کامپوزیت، مانند روش فیکس یا ثابت است و تنها دارای تفاوت کوچکی است و آن اینکه در این روش‌ها ورق‌ها کاسته می‌شوند و بعد از برش سریعاً در پروفیل‌های مخصوص H شکل و L شکل مورد استفاده واقع می‌شوند.

نمای کامپوزیت ساختمان

کاربردهای نمای کامپوزیتی ساختمان

ورقه‌های آلومینیومی در نمای کامپوزیت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربردهای فراوانی را دارند. پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا کاربردهای نمای آلومینیومی کامپوزیت را برای شما عزیزان بیان نماییم.

پوشش نمای ساختمان‌های اداری، آموزشی، بهداشتی، صنعتی، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو از جمله کاربردهای نمایی آلومینیومی کامپوزیت است. از دیگر کاربردهای نمای کامپوزیتی ساختمان می‌توان به پوشش گنبدها و بناهایی خاص که از رنگ‌های زیبایی در نمای آن‌ها استفاده می‌شود اشاره نمود. ورق‌های کامپوزیتی آلومینیومی جایگاه ویژه‌ای را در طراحی نمای کامپوزیتی ساختمان دارند؛ چرا که از ورق‌های کامپوزیتی آلومینیوم برای ایجاد پارتیشن‌های داخلی و خارجی، سقف‌های کاذب، پوشش‌های ماشین، ساخت‌وساز مسکن و عوامل متفاوت دیگر استفاده نمود. علاوه‌ بر موارد گفته شده کامپوزیت های آلومینیوم کاربردهای متفاوت دیگری را نیز دارند که در زیر آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • دکوراسیون داخلی شرکت‌ها و مکان‌های عمومی
  • استفاده به‌عنوان نمای خارجی ویلا و ساختمان
  • استفاده برای نمای کامپوزیت ساختمان‌های مسکونی
  • استفاده برای طراحی نمای مجتمع تجاری

بیشتر بخوانید: نمای ساختمان چیست؟

مزایا و معایب استفاده از نمای کامپوزیتی ساختمان چیست؟

همان طور که پیشتر گفتیم از ورقه‌های آلومینیومی در نمای کامپوزیت ساختمان استفاده‌های فراوانی می‌شود که استفاده از این ورقه‌ها مزایا و معایب فراوانی را دارد که در زیر آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایا

  • کامپوزیت آلومینیومی در برابر تغییرات ناگهانی دمای هوا بسیار مقاوم است و به‌خاطر خواص فوق‌العاده خود در برابر تغییرات خیلی زیاد دمای هوا از منفی ۵۰ درجه سانتی‌گراد تا مثبت ۸۰ درجه سانتی‌گراد بدون هیچ‌گونه تغییری در کیفیت، مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهد.
  • لایه‌های کامپوزیتی ورقه آلومینیومی عایق رطوبتی هستند؛ چرا که فضایی را در بین ورق‌های آلومینیومی و دیوار ساختمان در نمای کامپوزیتی ایجاد کرده‌اند که به نوعی عایق رطوبت، حرارت و صوت است و با به وجود آوردن امکان برقراری جریان هوا در پشت پانل‌های مرکب، حرارت موجود در محیط بیرون به درون ساختمان نمی‌تواند نفوذ پیدا کند. بنا بر توضیحات ارائه‌ شده کامپوزیت ها به‌عنوان عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • نصب نمای کامپوزیت آلومینیومی بسیار آسان است. نمای کامپوزیت تنوع رنگی فراوانی را دارد و بر روی کامپوزیت آلومینیومی امکان ایجاد انواع خم کاری، سوراخ کاری و برش نیز وجود دارد
  • حمل‌ونقل کامپوزیت آلومینیومی به‌خاطر سبکی و وزن کم آن‌ها بسیار راحت و آسان است و امکان به وجود آوردن نماهای متنوع و زیبا به‌خاطر داشتن قابلیت تغییر زیاد با استفاده از کامپوزیت آلومینیوم وجود دارد. نماهای کامپوزیتی در مقایسه با مصالح دیگر ساختمانی وزن بسیار کمتری را دارند و به‌راحتی قابل شستن هستند و همچنین با دارا بودن اندازه‌های گوناگون و متفاوت در برابر زلزله و آتش‌سوزی نیز مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می‌دهند.
  • از دیگر مزیت‌های فوق‌العاده نمای کامپوزیت آلومینیومی دارا بودن امکان آب‌بندی آن‌ها است؛ بدین‌ معنی که آب‌بندی این نماها به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است که آب نمی‌تواند به زیر نما نفوذ پیدا کند و آب ناشی از برف و باران از طریق هدایت به شیارهای مناسبی از محل معینی نیز خارج می‌شوند.

معایب

  • هزینه بالای اجرای نمای کامپوزیت ساختمان
  • مقاومت پایین این نما در برابر بلایای طبیعی همچون باد و طوفان
  • مقاومت پایین نمای کامپوزیتی در برابر ضربه و تغییر شکل بسیار سریع آن
  • ایجاد شکاف میان دیوار و نمای بیرونی ساختمان

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در نگاه درخشان البرز در تماس باشید

  • ۰۰/۱۲/۱۴
  • sara alijani

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی