اصول مهم برای تولید محتوای پزشکی مانند سایر وب سایتهایی (مثل سرگرمی و یا مجله اینترنتی) نیست. بلکه این کار باید به صورت تخصصی، دقیق و بدون کم و کاست انجام شود. فراموش نکنید که ما در عصر تکنولوژی زندگی میکنیم که افراد نسبت به گذشته اطلاعات دقیقتری نسبت به انواع داروها، کاربرد آنها و بیماریهای جسمی و روحی دارند.
بنابراین هرگونه اطلاعات اشتباه و بیاساس باعث بیاعتباری وب سایتهای پزشکی و دندانپزشکی میشود. کاربرانی که وارد این گونه سایتها میشوند به دنبال یافتن اطلاعاتی برای رفع مشکل خود هستند. برای مثال وقتی «علت خراب شدن دندان در بارداری» سرچ میشود، کاربر میخواهد بداند دقیقاً به چه دلیلی است که دندانها در بارداری خراب میشوند.
متأسفانه اکنون سایتهای زیادی با عناوین مختلف سربرآوردهاند که مدعی تولید محتوا برای سایت پزشکی هستند. اما وقتی به برخی از محتواهای آنها نگاه کنیم متوجه کلیشهای بودن محتواهای پزشکی میشویم.
برای تولید محتوا برای سایت پزشکی چه معیارهایی لازم است؟
تولید محتوا برای وب سایتهای پزشکی کار سادهای نیست. ما چند معیار را برای این کار مشخص کردهایم که عبارتند از:
- خودداری از انتشار محتواهای غیرعلمی
- خودداری از کپیبرداری و جعل
- انتشار محتواهای مرتبط با هم
- مشخص کردن استراتژی محتوا
- تولید محتواهای سئو شده
- استفاده از انواع قالب برای تولید محتوای سایت پزشکی
خودداری از انتشار محتواهای غیرعلمی
اولین و اصلیترین مؤلفه برای تولید محتوای پزشکی، خودداری از مطالب غیرعلمی و بیاساس است. در ایران تنها تعداد معدودی از وب سایتها به طور اختصاصی در زمینهی اطلاعات پزشکی فعالیت میکنند. این وب سایتها با دادن اطلاعات درست، علمی و دقیق سعی دارند کاربران را در رسیدن به نتایج دلخواهشان یاری دهند.
اما در کنار وبسایتهای تولید محتوای سایت پزشکی وظیفه شناس، برخی نیز به کپیبرداری، جعل و دادن اطلاعات اشتباه مشغول هستند.
چندی پیش بود که برای رفع قرمزی چشم در اینترنت به دنبال راهکار علمی در خانه و بدون دارو بودم. در یکی از وبسایتها چنین راهکاری را نوشته بودند: «درمان قرمزی چشم با گلاب: چند قطره گلاب را در چشم خود بریزید» !!!!
متاسفانه کسی مسئولیت بررسی و بستن چنین محتواهای اشتباهی را برعهده نمیگیرد و چه بسا باعث بروز مشکلات زیادی برای برخی از کاربران ناآگاه شوند.
خودداری از کپیبرداری و جعل
یکی از معیارهای مهم برای تولید محتوای پزشکی نوشتن محتواهایی است که حتی یک جملهی آن کپیشده سایر وبسایتها نباشد. خزندههای گوگل آنقدر هوشمند هستند که محتواهای کپی شده را خیلی سریع تشخیص دهند. وقتی برای یک سایت پزشکی از مطالب و محتواهای کپی شده استفاده میشود، هیچ تاثیری در سئو سایت پزشکی ندارد. پس هزینه کردن برای چنین محتواهایی نه تنها باعث بهبود سایت نمیشود، بلکه آن را نیز به عقب میبرد.
انتشار محتواهای مرتبط با هم
لینکدهی داخلی صفحات سایت به یکدیگر یکی از ترفندهای مهم برای سئو سایت محسوب میشود. در صورتی که برای تولید محتوای سایت پزشکی به ارتباط داخلی صفحات توجهی نکنید، وب سایت خیلی زود افت میکند و یا اصلاً پیشرفتی در آن رخ نمیدهد.
برای مثال اگر برای وب سایتی که در زمینهی جراحی قلب و عروق فعالیت میکند، در زمینهی جراحی بینی و یا جراحی ستون فقرات مطالبی منتشر شود، چندان به مزاج گوگل خوش نمیآید و احتمال دیده شدن چنین محتواهایی حتی به صفر هم میرسد.
مشخص کردن استراتژی محتوا
در تولید محتوا برای سایت پزشکی ابتدا تیم نویسنده و یا کارشناس سئو باید استراتژی مشخص کند. کلمات کلیدی باید از بهترین ابزارهای شناخته شده برای گوگل، استخراج شود. برنامهی مدون و مشخصی برای تولید محتوا ایجاد شود و سپس براساس این برنامه محتواهای هر صفحه روزانه تولید شوند.
تولید محتواهای سئو شده
سئو یکی از مهمترین معیار برای تولید محتوای پزشکی است. وب سایتهایی که بدون توجه به اصول SEO قصد تولید محتوا برای وبسایتهای پزشکی را دارند، چندان موفق نخواهند شد. زیرا باید محتواها توسط رباتهای گوگل به عنوان محتواهای باکیفیت و عالی شناسایی شوند.
از سوی دیگر باید محتواها کاربرپسند هم باشند. به این معنا که اگر اصول سئو در تولید محتوای سایت پزشکی رعایت شد، کاربران از خواندن آن معذب نباشند. برای مثال کلمات کلیدی باید به درستی و تعداد استاندارد در محتوای پزشکی استفاده شوند. زیرا گوگل برای شناسایی محتوا براساس کلمات کلیدی نیاز دارد. اما اگر قرار باشد در زمان نوشتن محتواهای پزشکی در استفاده از کلمات کلیدی زیادهروی کنید، کاربران از متن دلزده شده و فوری صفحه را ترک میکنند.
- ۰۰/۰۱/۱۴